Så spränger Implenia ut 270 000 m3 berg mitt i Stockholms innerstad
Bygget av nya bussterminalen vid Slussen är unikt, inte bara på grund av dess omfattning. Det faktum att ombyggnationen sker mitt inne i Stockholms innerstad med trafik, tunnelbana och verksamheter att ta hänsyn till gör det extra utmanande.
Maskin: Boomer XE3C
Mer case

Min maskin: “Boris är alltid med mig”
> Ludvig Eliasson är inte utbildad mekaniker, men har fått lära sig det som behövs för att ta hand om sin arbetskompis Boris – den borrvagn som följer med honom på jobb runtom i norra Sverige. – Jag har en förkärlek till de gula maskinerna, säger han. Det enda som saknas är en varm hytt.
Ludvig Eliasson är inte utbildad mekaniker, men har fått lära sig det som behövs för att ta hand om sin arbetskompis Boris – den borrvagn som följer med honom på jobb runtom i norra Sverige. > – Jag har en förkärlek till de gula maskinerna, säger han. Boris, en Atlas Copco D7RRC, är den borrvagn Ludvig arbetar med och ansvarar för och den är döpt efter ordet borr. > – I min värld är det bättre att ha en och samma maskin, då vet jag vilka fel som uppstår och behöver åtgärdas. Jag tror att man tar bättre hand om maskinen om man alltid har samma. Ludvig har fått en förkärlek till Epirocs gula maskiner, de är testade av verkligheten och han har märkt vilka fördelar de besitter i jämförelse med andra. – D7:orna är oslagbara när det kommer till att klättra på berget. Det ser jag verkligen när jag jämför med kollegor som har andra maskiner. Min är mer byggd för att gå fram där det är kuperat. Den har bra räckvidd också. [Läs hela intervjun på Bitz Magasin](https://bitzmagasin.se/min-maskin-jag-hade-aldrig-sett-en-borrvagn-innan-jag-borjade/ "Min maskin: "Jag har en förkärlek för gula maskiner".")
I Aitik finns världens första eldrivna och helt automatiserade borrigg
Några mil utanför Gällivare ligger Europas största koppardagbrott, Aitik. Här utforskar ägaren Boliden utvecklingsmöjligheterna för autonom borrning med världens första eldrivna helt automatiserade borrigg. Satsningen har redan påverkat både produktivitet och miljö.
Redan i april 2017 tog Boliden beslut om att testa möjligheterna med automation av deras maskiner. Målet var att förbättra säkerheten och arbetsmiljön, men också för att se om de kunde öka produktiviteten. Det här är den första eldrivna autonoma borriggen i världen, det är vi faktiskt väldigt stolta över, säger Peter Palo, projektledare, Boliden.
"Felicia" jobbar i det tysta vid Sahlgrenska
”De här borriggarna är de bästa på marknaden. Särskilt när det gäller terrängegenskaper och stabilitet. Utan tvekan.” - Victor Åkesson, borriggsoperatör på Stens Bergborrning AB
På Medicinareberget i Göteborg borrar Stens Bergborrning AB alldeles intill ett forskningscentrum. Glöm de vanliga problemen när man borrar i stadsmiljö – här pågår forskning med extremt känslig utrustning strax intill borrningsarbetet. Det innebär höga krav på bullerminskning, samtidigt som den ojämna och oförberedda marken kräver en borrigg som klarar terräng. Just därför använder man SmartROC T35. Borriggen SmartROC T35 är utrustad med oscillerande larvband som ger den enastående terrängegenskaper. ”Folk tappar hakan – de förstår inte hur den här maskinen kan klättra i terräng på det här sättet utan att välta”, berättar Victor Åkesson, borriggsoperatör från Stens Bergborrning AB. Borriggen har även ett ljuddämpningskit från Epiroc som sänker ljudnivån med runt 10 dB, vilket gjort att man kunnat hålla sig långt under gränserna för buller under arbetet.